URLچیست؟ نکات مهم برای بهینه سازی URL سایت

دراین مقاله قصد داریم که به نکات لازم در زمینه بهینه سازی URL سایت بپردازیم و در ابتدا با توضیح اینکه اصلا URL چیست و چند نوع URL داریم شروع میکنیم

 

URL سایت چیست؟

 

URL یا آدرس وب سایت درواقع آدرس هر صفحه از سایت میباشد که زمان جستجو در موتورهای جستجو، آن آدرس در آدرس بار مرورگر نمایش داده میشود. هر URL از سه بخش کلی تشکیل میشود شامل “پروتکل”  و  “اسم دامنه”  و  “مسیر”

 

1- پروتکل 

پروتکل های معروف موجود یا همان http یا https هستند که در ابتدای آدرس سایت ها میبینید.

پروتکل های دیگری هم وجود دارند که در مواقع تخصصی از آنها استفاده میشود، مانند FTP Protocol برای فایل‌های قابل دانلود، Mailto Protocol برای ارسال ایمیل و File Protocol برای ایجاد امکان دسترسی به فایل‌های قرار گرفته بر روی هارد دسیک محلی یا هارد دیسک شبکه .

 

2- اسم دامنه

نام دامنه که با WWW شروع میشود و پس از پروتکل در URL قرار میگیرد.

 

3- مسیر

این قسمت که در انتهای URL هم قرار دارد، زیرشاخه‌های موجود در صفحه را مشخص می‌کند.

 

انواع آدرس سایت ها ( URLها )

 

URL ممکن است بصورت داینامیک یا استاتیک باشد. استاتیک به آن دسته از آدرس ها گفته میشود که در مسیر آن ها از کلمات کلیدی هم استفاده شده و هیچگاه تغییر نمیکنند. داینامیک به آدرس هایی گفته میشود که به پارامترهای متغیر وابسته هستند و اغلب به صورت کاراکترهای مشخص در آدرس URL نشان داده می‌شوند

 

 

نکات مهم موقع ایجاد URL

 

– خوانا بودن: آدرس صفحات باید برای مخاطب خوانا باشد. مخاطب دوست دارد قبل از آنکه وارد آدرس شما شود از روی url محتوای شما را متوجه شده باشد.

 

– استفاده از علائم نگارشی ممنوع: در بین کلمات مسیر از علائم نگارشی نظیر نقطه، کاما، آپاستروف ، اعداد و حروف استفاده نکنید. زیرا این کلمات خانایی آدرس را پایین میآورد که این مساله مورد پسند مخاطب نیست و ممکن است موقع اشتراک گذاری با مشکل مواجه شوید

– کوتاه بودن: آدرس صفحات حتی الامکان باید کوتاه باشد زیرا کپی پیست کردن، به خاطر سپرن آن توسط مخاطب، اشتراک گذاری آن راحت تر و سریعتر است.

 – بین کلمات مسیر از فاصله استفاده نکنید: اگر مسیر شما شامل چند کلمه است، بین کلمات از جاکننده – استفاده کنید. حواستان باشد استفاده از _ برای برخی کاربران دشوار است، به همین دلیل پیشنهاد ما به شما – میباشد. برای مثال تولید محتوا در کرج، قسمت مسیر را به این صورت ثبت فرمایید: تولید-محتوا-در-کرج

– استفاده از کلمه کلیدی در Url : استفاده از کلمه کلیدی باعث بهبود رتبه سایت میشو ولی باید توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی نه تنها به سئو سایت کرج کمکی نمیکند بلکه ضرر هم دارد و گوگل آن صفحه را اسپم تشخیض خواهد داد که این یک پوان منفی میباشد

کارشناسان سئو کرج براین باورند که استفاده از 1 الی 2 کلمه کلیدی در Url هر صفحه از وب سایت می تواند تاثیر بسیار مطلوبی در سئو وب سایت ها داشته باشد.

-حذف html، .php، .aspxو … از صفحات وب : صفحات وب معمولا شامل کلمات ذکر شده میباشد که حذف این کلمات از انتهای آدرس صفحه باعث بهبود رتبه سئو میشود.

– حذف کلمات بی ربط

کلمات بی ربطی  که هیچ تناسب معنایی با عنوان و مطالب وب سایت شما ندارد را از URL خود حذف کنید، استفاده از کلمات بی ربط نتیجه عکس در سئو سایت کرج خواهد داشت

– عدم استفاده از پوشه های زیاد

اگر شما بخواهید از پوشه های زیاد در سایت استفاده کنید به قطع باعث گیج شدن موتورهای جستجو خواهید شد؛ بنابراین از بازکردن فولدرهای جدید خوداری فرمایید و توجه داشته باشید که پوشه های زیاد به محیط وب سایت شما آسیبی نمی رساند بلکه صرفاً موتورهای جستجوگر گوگل را گیج می کند.

– موارد حساس را در URL رعایت کنید

در استفاده از Url به موارد حساس توجه داشته باشید، توجه داشته باشید که سرورها به موارد حساس پاسخ مشابهی نمی دهند.

چند نکته در استفاده از URL

 

هشدار:  برای افزایش بازدید و ترافیک سایت خود از URL های منتشر شده و ایندکس شده در وب سایت خود استفاده نکنید و URL خود را تغییر ندهید، زیرا این امر باعث می‌ شود صفحه شما به صورت 404 شود. برای جلوگیری از این عمل ابتدا باید صفحه خود را ریدایرکت کنید و سپس Url را تغییر دهید. از URL استفاده کنید که بار معنایی بالایی متناسب با صفحه وب سایت شما دارد و از کلمات بی ربط که هیچ تناسب معنایی با متن و عنوان شما ندارد بپرهیزید چرا که کارایی وب سایتان را پایین می آورد.
استفاده از URL فارسی یا انگلیسی فرق چندانی با هم ندارد ولی توجه داشته باشید که زمان کپی کردن URL فارسی سبب آن می‌شود وقتی آن را آپلود یا پیست می کنید قسمت فارسی آن به صورت درصو و علامت سؤال در می آید که می توانید آن را مشاهده کنید که اصلاً ظاهر زیبایی ندارد، ولی دارای یک نکته مثبت است چرا که عیناً کلمه کلیدی را درون عنوان URL می گذارد.

توجه داشته باشید که شما نیاز ندارید عنوان مطلب نوشته شده سایت در URL تکرار شود.

بدترین حالت URL دهی استفاده از پارامتر است. مثل : …/?p=…

 

Url فارسی بهتر است یا انگلیسی؟

 

حتی اگر شما یک سایت با زبان فارسی هم داشته باشید، استفاده از کلمات انگلیسی در Url ، بهتر است. در درجه اول بخاطر انتقال و اشتراک گذاری شفاهی آن آدرس میباشد. وقتی کاربر شما می‌خواهد یکی از URL های انگلیسی از سایت شما را به اشتراک بگذارد دیگر UTF8 به هم نمی‌ریزد . پس نکته اول این است که کاربر شما به‌راحتی می‌تواند لینک‌های شما را به اشتراک بگذارد.

همچنین وقتی خود شما بخواهید یک بار لینک های سایت را به کاربری منتقل کنید براحتی میتوانید بصورت شفاهی Url را به وی منتقل کنید. تصور کنید اگر یک کاربر در یک سمینار یا فروشگاه از شما بپرسد چگونه می‌توانم به فلان محصول شما دسترسی داشته باشم؟ خیلی راحت می‌توانید آن URL انگلیسی را دهید به‌طور مثال https://nazhvan.com/mag/  اگر ما این URL را در مرورگر وارد کنیم به‌راحتی به صفحه mag یا مجله دسترسی پیدا می‌کنیم.

ایندکس شدن سریع تر URL انگلیسی نسبت به URL فارسی

تجربه نشان می دهد که چه بسا لینک های انگلیسی سریع‌تر و راحت‌تر توسط گوگل ایندکس می شوند و موتورهای جستجو بیشتر طرفدار پیوندهای انگلیسی هستند و از طرفی باعث افزایش سرعت سایت کرج هم می شود. ذکر این نکته هم ضروری است که هندل کردن URL های انگلیسی نسبت به فارسی برای سرور راحت تر است پس سرعت پاسخ گویی هم بیشتر خواهد شد، هر چند این مورد شاید زیاد محسوس نباشد ولی در سرورهای اشتراکی که بیشترین میزبانی را دارد قابل توجه است.

 

نتیجه گیری

در طراحی هر وب سایتی URL در واقع ، بخش آدرس وب سایت محسوب میشود. که می تواند اشکال مختلفی به خود بگیرید، در هر وب سایت در کرج صفحات گوناگونی وجود دارد که آدرس آن توسط URL ها مشخص می‌شود. ویژگی های هر URL باید خوانا، کوتاه، دارای کلمات کلیدی، دارای بار معنایی و … باشد تا مخاطب بتواند از طریق لینک وارد وب سایت شما شود و برای خواندن مطالب یا گزارش شود. بسیاری از افرادی که در زمین سئو فعالیت می کنند، معتقدند که URL باید در بیشتر اوقات منطبق با عنوان صفحه مورد نظر باشد؛ البته نه در همه حال و شرایط ولی بهتر است تا حد امکان مشابه عنوان صفحه مورد نظر باشد تا نتایج بهتری حاصل شود، به طور مثال اگر عنوان شما فروش تلویزیون ال جی است بهتر است در URL خود از فروش ال جی استفاده کنید. درنظر داشته باشید که سئو نقش کلیدی را در URL و افزایش بازدید سایت دارد. برای طراحی URL وب سایت خود می توانید با تیم سئو کرج همراه شوید.

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن